Άρθρα
Πενέλοπε Κρουζ, Χάνα Συγκούλα στη δεύτερη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία του Ισπανικού κινηματογράφου! ΤΕΤΑΡΤΗ, 30 Σεπτεμβρίου 8.15μμ στο ΤΥΠΕΤ
Ισπανία, 1998. Διάρκεια: 126'. Δραματική Κομεντί. Σκηνοθεσία: Φερνάντο Τρουέμπα. Σενάριο: Ραφαέλ Αθκόνα, Μιγκέλ Αγκέλ Εγκέα, Κάρλος Λόπεζ, Νταβίντ Τρουέμπα. Φωτογραφία: Χαβιέ Αγκουίρεσαρόμπε. Μοντάζ: Κάρμεν Φρίας. Μουσική: Αντουάν Ντουαμέλ. Πρωταγωνιστούν: Πενέλοπε Κρουζ, Χάνα Συγκούλα, Αντόνιο Ρεσίνες, Νέους Ασένσι, Χέσους Μπονίγια, Λόλες Λεόν, Χόρχε Σανθ, Ρόζα Μαρία Σαρδά. Η ταινία, είναι η καλύτερη (όπως φαίνεται από τα βραβεία και την εισπρακτική της επιτυχία), από τις πολλές που έχουν παιχτεί στην Ισπανία με θέμα τα γεγονότα και τις συνέπειες του εμφύλιου πολέμου, την δικτατορία του Φράνκο, την απόδοση ευθυνών για το ότι μια ευρωπαϊκή χώρα έζησε για σχεδόν 40 χρόνια σε συνθήκες απουσίας οποιουδήποτε δημοκρατικού δικαιώματος και ελευθερίας. Πολύ περισσότερο όλη αυτή η καλλιτεχνική δημιουργία είναι μια διαρκής αναζήτηση για το γεγονός ότι ποτέ δεν αποδόθηκαν ευθύνες για τα κάθε είδους εγκλήματα της δικτατορικής περιόδου. Βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και χρονικά, είναι τοποθετημένη στην σπαρασσόμενη από τον Εμφύλιο Ισπανία του 1938. Η κοινωνική, πολιτική, οικονομική και πολιτιστική ζωή της χώρας χωρίζεται σε δύο στρατόπεδα, το δημοκρατικό και το φασιστικό. Το ίδιο συμβαίνει και με την κινηματογραφική βιομηχανία. Τα στούντιο της Μαδρίτης ανταγωνίζονται αυτά της Βαρκελώνης. Είναι η εποχή που επικρατούν οι δημοκρατικοί. Ακριβώς για αυτό δεν επιτρέπεται στους οπαδούς του στρατηγού Φράνκο να κινηματογραφούν στην χώρα, αλλά πηγαίνουν στη φιλική γι’ αυτούς Ναζιστική Γερμανία. Ο θρύλος λέει ότι όταν ο Ισπανός σκηνοθέτης Floran Rey γύριζε στο Βερολίνο το μιούζικαλ «Νύχτες στην Ανδαλουσία», ο ίδιος ο Αδόλφος Χίτλερ ερωτεύτηκε με πάθος την πρωταγωνίστρια του έργου, την νεαρή Ισπανίδα ηθοποιό Imperio Argentina. Αυτό το θρύλο αξιοποιεί και το σενάριο της ταινίας. Στην ταινία, οι Γερμανοί καλούν μια ομάδα Ισπανών κινηματογραφιστών στο Βερολίνο, για να γυρίσουν το δημοφιλές Ανδαλουσιανό μουσικό δράμα «Το Κορίτσι των Ονείρων σου» σε δύο εκδοχές, μία στα ισπανικά και μία στα γερμανικά. Οι ηθοποιοί και το προσωπικό του ισπανικού συνεργείου αρχικά εντυπωσιάζονται από τις εκπληκτικές υποδομές των γερμανικών στούντιο και αισθάνονται τυχεροί που έστω και για λίγο βρίσκονται μακριά από τον πόλεμο, την φτώχεια και την καταστροφή στην οποία έχει βυθιστεί η πατρίδα τους. Επιπλέον, ο καθένας έχει τα δικά του σχέδια και ζει τις δικές του περιπέτειες. Ο σκηνοθέτης κοιμάται με μια πολλά υποσχόμενη νεαρή, η πρωταγωνίστρια «συνεργάζεται» με τους Ναζί με την ελπίδα να καταφέρει να βγάλει τον πατέρα της από μια φυλακή του Φράνκο. Η κατάστασή τους περιπλέκεται ακόμα περισσότερο όταν αντιλαμβάνονται ότι η φιλοξενία που τους παρέχει ο Γκέμπελς, υπουργός προπαγάνδας των Ναζί, οφείλεται στον έρωτά του για την πρωταγωνίστρια, την οποία σκηνοθέτης και ηθοποιοί παροτρύνουν να κοιμηθεί μαζί του για το καλό της παραγωγής. Σιγά-σιγά, διαπιστώνουν ότι η κατάσταση στην οποία βρίσκονται είναι χειρότερη από ό,τι στην Ισπανία. Αυτό που ζουν εδώ είναι ένας πόλεμος διαφορετικός από αυτόν που μαίνεται στην πατρίδα τους, αλλά πόλεμος. Οι μόνοι κομπάρσοι που βρίσκουν να μοιάζουν με Ανδαλουσιανούς, είναι Εβραίοι και Τσιγγάνοι από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Στο τέλος η αμφιβολία τους κατακλύζει ολοκληρωτικά, καθώς σκέφτονται ότι η επιβίωσή τους έχει περισσότερη σημασία από την ταινία. Ο σκηνοθέτης αντιμετωπίζει το θέμα, ισορροπώντας με ένα θαυμάσιο τρόπο ανάμεσα στην σάτιρα και το δράμα, δημιουργώντας έτσι μία από τις καλύτερες ισπανικές ταινίες (κέρδισε 7 βραβεία Goya) και τη δεύτερη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών στην Ισπανία. Για την ερμηνεία της η Πενέλοπε Κρουζ απέσπασε Βραβείο Goya από την Academia de los Artes y las Ciencies Cinematofraficas de Espana, Βραβείο από την Ένωση Ισπανών ηθοποιών και μια υποψηφιότητα για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Κινηματογράφου.
ΣΧΟΛΙΑ