Δημοτικό Συμβούλιο
Δεκτή η πρόταση της «Δράσης» περί συγκρότησης «Τοπικής Επιτροπής Αγώνα για την Αυτοδιοίκηση». Θα υλοποιηθεί και στην πράξη;
Η «συζήτηση επί των εξελίξεων στην τοπική αυτοδιοίκηση μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου», ήταν το κύριο θέμα που απασχόλησε το δημοτικό συμβούλιο της 24ης Ιουλίου στο δήμο Βριλησσίων. Το δημοτικό συμβούλιο. Παρουσία εργαζομένων, (σε «διαθεσιμότητα» αρκετοί από αυτούς), ο δήμαρχος, οι δημοτικές παρατάξεις και η πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του Δήμου, ανέπτυξαν τις απόψεις τους σχετικά με τις πρόσφατες κυβερνητικές αποφάσεις, (που -κατά γενική ομολογία- οδηγούν στην κατάργηση της αυτοδιοίκησης) και οι οποίες, σε ότι αφορά τον δήμο Βριλησσίων, έχουν ήδη κοστίσει την απώλεια 15 θέσεων εργασίας σχολικών φυλάκων και 5 εργαζομένων στη δημοτική αστυνομία. Θεωρούμε ότι μικρή σημασία έχει η αναλυτική παράθεση των θέσεων των τοπικών δημοτικών παρατάξεων! Διότι αφενός αυτές, σε γενικές γραμμές, δεν ξεφεύγουν από την αναμενόμενη και ευρύτερα γνωστή κατατεθειμένη επιχειρηματολογία ενός εκάστου πολιτικού χώρου ή των αποφάσεων της ΚΕΔΕ, ενώ αφετέρου, το σημαντικότερο, καταλήγουν να αφορούν αντιπαραθέσεις περιορισμένες στα όρια των δημοτικών συμβουλίων και των λίγων ασχολούμενων με τα δημοτικά μας πράγματα, αφήνοντας εκτός σχεδιασμού, απληροφόρητη και αμέτοχη την τοπική κοινωνία, η οποία ανυπεράσπιστη συνεχίζει τον αγώνα της επιβίωσης απέναντι σε μια πρωτόγνωρα αμείλικτη κοινωνική πραγματικότητα. (Θα άξιζε ίσως μόνον κάποιας αναφοράς, η καινοφανής θέση του δημάρχου Βριλησσίων, ότι περίπου για όλα, ευθύνονται οι μανδαρίνοι των υπουργείων που στοχοποιούν άκριτα την αυτοδιοίκηση και όχι συνολικά η κυβέρνηση ή η τρόικα!) Η εικόνα που σχηματοποιείται σήμερα στο χώρο της αυτοδιοίκησης περιλαμβάνει τα εξής: Από τη μία μεριά η κυβέρνηση, πολωτικά αποφασισμένη, επιθυμεί «κατακαλόκαιρα» να τελειώνει με ότι απέμεινε από το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έχοντας με το μέρος της τα Μέσα Μαζικής Εξημέρωσης και επιδεικνύοντας «αποφασιστικότητα δημίου». Από την άλλη μεριά, βρίσκονται οι δημοτικοί άρχοντες, εν πολλοίς ανέτοιμοι ή και απρόθυμοι να συνδεθούν με την κοινωνία (με άλλο τρόπο πέρα από τις πελατειακές σχέσεις πού είχαν αναπτύξει) και στη μέση οι πολίτες, ανενημέρωτοι ή μονομερώς πληροφορημένοι. Μικρή αξία συνεπώς θεωρούμε ότι έχει και η υιοθέτηση ακόμη ενός ψηφίσματος εκ μέρους του συνόλου των δημοτικών παρατάξεων, για να εκφραστεί δημόσια η διαφωνία του δημοτικού συμβουλίου των Βριλησσίων κατά της πολιτικής των απολύσεων των εργαζομένων. Πού κοινοποιούνται άραγε τα ψηφίσματα και σε ποιο πολιτικό ή πρακτικό πλαίσιο προστίθενται; Πόσο αποτελεσματική είναι μιας τέτοιας μορφής αντίσταση; Η πρόταση της «Δράσης» Αποφεύγοντας τις ανέξοδες αντιμνημονιακές ρητορείες, (αμφίβολης πειστικότητας άλλωστε, ιδίως από την πλευρά πολλών όψιμων αντιμνημονιακών), η «Δράση» πρότεινε τη συγκρότηση «Τοπικής Επιτροπής Αγώνα για την Αυτοδιοίκηση», αποτελούμενης από εκπροσώπους δημοτικών όλων των παρατάξεων, του Συλλόγου Εργαζομένων του Δήμου, καθώς και ενεργών φορέων της πόλης (πχ σύλλογοι γονέων, τοπικοί σύλλογοι) αλλά και ωφελουμένων δημοτών των υπηρεσιών του δήμου (πχ. συμμετέχοντες σε δραστηριότητες, προνοιακές δομές κλπ). Σκοπός, να δημιουργηθεί η ελάχιστη κρίσιμη κοινωνική μάζα που θα μπορεί να διαλέγεται, να εκπροσωπεί την πόλη, να διαχέει την πληροφόρηση και να «νευρώνει» τις αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου (ενημέρωση και ευαισθητοποίηση), υπερβαίνοντας την μονομέρεια και την αναποτελεσματικότητα που συνεπάγεται η αποκλειστική διαχείριση κάθε θέματος από τη δημοτική αρχή. Η πρόταση αυτή της «Δράσης» έγινε ρητά δεκτή από τη δημοτική αρχή και σιωπηρά αποδεκτή από το σύνολο των παρατάξεων. Αλλά μένει να δοθεί σ’ αυτήν περιεχόμενο, ουσία και προοπτική. Χρειαζόμαστε άλλη μια «Επιτροπή»; Αξίζει εδώ να θυμίσουμε ότι οι μεγάλες επιτυχίες στο ιστορικό των Βριλησσίων (Επιτροπή για την υπογειοποίηση της Αττικής οδού και Επιτροπή για την Ναυτική Βάση), προήλθαν από ανάλογες επιτροπές αγώνα με τη συμμετοχή δημοτών. Σήμερα, πολύ περισσότερο, καμία στόχευση δεν μπορεί να υλοποιηθεί αν η απόπειρα κατάργησης της αυτοδιοίκησης δεν αποτελέσει υπόθεση των πολιτών. Η αυτοδιοίκηση θα καταργηθεί, όχι υπό το βάρος των κυβερνητικών αποφάσεων, αλλά αν δεν επιχειρήσει ένα διαφορετικό πρότυπο διοίκησης, αντίβαρο στους κεντρικούς μηχανισμούς εξουσίας, μαζί με τους δημότες, γι’ αυτό χρειάζεται το οξυγόνο τους. Αυτό είναι και το κύριο έλλειμμα των κατεστημένων δημοτικών παρατάξεων. Συστατικά αυτές, αδυνατούν να λειτουργήσουν «ανοιχτά», διότι αποσκοπούν να διαχειρίζονται εν λευκώ τις δημοτικές υποθέσεις. Όμως πλέον, κανένας στόχος δεν μπορεί να ανθίσει σε μια κονιορτοποιημένη και φοβισμένη κοινωνία, γι’ αυτό και οι πολιτικές διαφοροποιήσεις έχουν δευτερεύον νόημα, αν πρώτα δεν έχει επιτευχθεί κάποιου βαθμού κοινωνική συγκρότηση. Αλλιώς, πού απευθύνονται οι διαφορετικές πολιτικές; Η ασύνδετη τοπική κοινωνία των Βριλησσίων πρέπει να γίνει πραγματική κοινότητα. Αν και είναι αυτονόητο ότι και τότε θα τίθενται διαφορετικές και αντιτιθέμενες επιλογές,τουλάχιστον θα έχει διαμορφωθεί ένα κοινό πεδίο αναφοράς, μια πρώτη απάντηση απέναντι στο ανθρωποφαγικό καπιταλιστικό πρότυπο και τις μνημονιακές πολιτικές. Απέναντι στην θέαση της ζωής ως "μονόδρομου", πρέπει να αναζητήσουμε άμεσα εναλλακτικούς τρόπους κοινωνικοποίησης και συμμετοχής των πολιτών στα πράγματα. Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων «Δράση για μια Άλλη πόλη»
Χαράλ. Λαζάνης
Όσο κι αν η συνθήκη ησυχαστηρίου βιώνεται από πολλούς ως βελτιωτική της απόλαυσης της ιδιωτείας μας ‘εν ησυχία’, τούτο οφείλεται γιατί ζούμε, όλοι και ο καθένας ξεχωριστά, σε συνθήκη κοινωνικής ερήμου. Τα πάντα αποφασίζονται ερήμην της κοινωνίας και ανεξάρτητα από αυτήν. Τι πιο φυσικό άλλωστε, αφού από πολύ καιρό είναι παραδομένη κι ανύπαρκτη; Σε τούτο οφείλεται και η ευκολία με την οποία εγκρίνεται κι εφαρμόζεται το οτιδήποτε, οσοδήποτε παράλογο κι εξωφρενικό μπορεί να φαίνεται ή να ακούγεται και παρά τις αντιδράσεις, λεκτικές και λογής εκδηλώσεις διαμαρτυρίας. Αυτό που όλοι μας ονομάζουμε ‘κοινωνία’ είναι απλά ένα φάντασμα, φάσμα, διανοητικό κατασκεύασμα, κατάλοιπο και απολίθωμα μιάς σχέσης που κάποτε υπήρχε αλλά που τώρα υπάρχει μόνο στα όνειρα και τη φαντασία μας. Έχει βέβαια, ακόμα κι έτσι, κάποια αξία γιατί ηθικοποιεί τη δράση και τα κριτήριά μας, αλλά στη πράξη έχει χάσει την θεσμοποιητική της δύναμη γιατί αυτήν την έχουμε θεληματικά εκχωρήσει καθ’ ολοκληρία στις κρατικές/τεχνοκρατικές δομές που σε συνεργασία με τις οικονομικές (επιχειρηματικοί όμιλοι, τράπεζες, ΜΜΕ) και άλλα κρατικίστικα μορφώματα που φύονται ολόγυρά τους, όπως η ευθυγραμμισμένη διανόηση, κόμματα και μη κυβερνητικές οργανώσεις, συντεχνίες, σύλλογοι γονέων, κοινωνικοί λειτουργοί, συνήγοροι του πολίτη, επιτροπές διαφάνειας ανταγωνισμού και δεοντολογίας, όλοι ελεγχόμενοι, επιδοτούμενοι, ενισχυόμενοι, υποβασταζόμενοι από τις κρατικές δομές ή επιδιώκοντας να γίνουν, ορίζουν τι είναι κοινωνικό και τι όχι, τι είναι καλύτερο ή χειρότερο για την κοινωνία. Γι’ αυτό κι όσοι τολμάμε να ασχοληθούμε με τα κοινά αφομοιωνόμαστε πριν καλά-καλά το καταλάβουμε, με αποτέλεσμα να γινόμαστε μέρος του προβλήματος παρά της λύσης του. Οι αυτοδιοικητικές δομές, (από δεκαετίες τώρα χαρακτηρισμένες σαν το μακρύ χέρι του κράτους) είναι φυσικό ν’ ακολουθούν από κοντά τις αλλοιώσεις και μεταλλάξεις του ίδιου του κράτους, προς το χειρότερο εννοείται. Αν σήμερα το κράτος μας απεκδύεται ολοσχερώς την μάσκα του ‘κοινωνικού’ (πάντα μάσκα ήτανε), αν πετάει προκλητικά κάθε κοινωνικό του χαρακτηριστικό, είναι ευνόητο ότι θ’ ακολουθήσουν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, εκούσες-άκουσες, και οι δημοτικές γραφειοκρατίες, γιατί μόνο αυτό ξέρουν ή μπορούν να κάνουν, δηλαδή ν’ ακολουθούν τα κελεύσματα της κεντρικής εξουσίας. Έχουν, από τον δήμαρχο μέχρι τον απλό δημοτικό υπάλληλο, το ίδιο ήθος, έξεις και συνήθειες με τη μητρική τους, κρατική γραφειοκρατία. Όπως λοιπόν τα στελέχη της τελευταίας, με την χαρακτηριστική ευκολία που βλέπουμε, εντάσσονται στις δομές του κατοχικού ή/και παγκόσμιου κράτους (διαλέγετε και παίρνετε ο καθένας ανάλογα με τη δόση διεθνισμού/εθνισμού που του ταιριάζει), το ίδιο θα πράξουν και αυτές. Όπως θα συμβεί και με τους εργαζόμενους στην ΕΡΤ ή άλλους δημόσιους οργανισμούς, οι συνδικαλιστικοί φορείς των δημοτικών υπαλλήλων, θα ‘εξαργυρώσουν’ την αντίσταση και τη διαμαρτυρία τους με μια θέση (μέρους πάντα) των μελών τους στις υπό ιδιωτικοποίηση δημοτικές υπηρεσίες, ύδρευση, καθαριότητα, ασφάλεια, και ..τέλος. Οι δημότες θα παρακολουθούμε απλά τις εξελίξεις, άλλοι επικροτώντας κι άλλοι αγανακτώντας (αφορμή για διενέξεις κι επέκταση της κοινωνικής ερήμου) αλλά όλοι μαζί ανίσχυροι για δημιουργική διέξοδο. Οπότε, σωστά εστιάζει η ‘Δράση’ στην ανάγκη συγκρότησης συνεκτικής κοινότητας δημοτών δηλαδή απλών κατοίκων στον ίδιο δήμο, στην ίδια γειτονιά. Μόνο που για να υπάρξει αυτή η κοινότητα θα χρειαστούμε ένα κοινό αγαθό, που όλοι θα το αναγνωρίζουμε ως κοινό αγαθό, και στη συνέχεια όλοι θα το διεκδικήσουμε και θα το διαχειριστούμε από κοινού. Και το αγαθό αυτό είναι η ζωή μας, η ζωή του καθενός και η ζωή όλων μας. Με ποιο τρόπο όμως θα μπορέσουμε να το αναδείξουμε από κοινού και μετά να το διεκδικήσουμε πειστικά και να το χειριστούμε αποτελεσματικά; Δεν έχω έτοιμη απάντηση, γι’ αυτό θα συνιστούσα στην ‘επιτροπή’ πριν γεμίσει ‘επιτρόπους’ που θα ‘παίρνουν αποφάσεις’ οσοδήποτε δημοκρατικά (αλλά που θα ισχύουν μόνο για τους ίδιους, χωρίς ούτε κι αυτό ακόμα νά ‘ναι εξασφαλισμένο) να κοιτάξουν πρώτα γύρω τους και να διερευνήσουν, χωρίς προκαταλήψεις, ποιοί από τους συνδημότες μας κάνουν έργο, ενάντια στους καιρούς, στο οποίο διαφαίνεται η κοινωνική ευαισθησία όσο και η αναζήτηση άλλου τρόπου ζωής ώστε καί να τους ενισχύσει καί να λάβει από το οξυγόνο τους.